18 Aralık 2010 Cumartesi

KARDA ARABA SÜRMENİN AYRINTILARI


Selçuk Üniversitesi (SÜ) Kazaları Araştırma Merkezi Müdürü Osman Nuri Çevik, karlı havada nasıl araç kullanılacağı konusunda sürücülere tavsiyelerde bulundu.

Çevik, yaptığı açıklamada, olumsuz hava koşullarında yolda kalmamak için ani hareketlerden kaçınılması gerektiğini ve direksiyon, gaz, fren, debriyaj gibi aksamlara düzenli bir şekilde yavaş yavaş basılması gerektiğini belirtti.

Kışın araç lastiklerinin dış derinliklerinin 3 milimetre olmamasının araç performansı ve aracın yola tutunması için çok önemli olduğunu vurgulayan Çevik, lastiklerin havasının kış şartlarına göre ayarlanması gerektiğini bildirdi.

Fren ve debriyaj balatalarının uzun yola çıkmadan önce kontrol edilerek aracın uzun yola hazır hale getirilmesi gerektiğini dile getiren Çevik, şunları kaydetti:
''Kışlık bakım, aracın mekanik düzenini korur ve yol tutuşunu artırır. Görmeyi, görülmeyi ve görüş açısının kalitesini artırır. Olumsuz hava ve yol şartları nedeniyle yolda zorunlu olarak beklenilmesi durumlarında gelebilecek tehlikeleri önler. Aracınızın sabahları geç çalışması önler. Aracınızdan yakıt tasarrufu sağlanmış olur. Araç motorunun performansını artırır. Sürücünün aracına ve kendine güveni artar.''

Özellikle kış aylarında araçlarda patinaj zinciri, reflektör ve takoz, çekme halatı, ilk yardım seti, yedek lastik (stepne), yangın söndürücü, yedek ampul ve fener, kriko ve bijon anahtarını kesin bulundurulması gerektiğini ifade eden Çevik, zorunlu olmasa da kum ve patinaj hasırı, küçük kar küreği, camlar için buz çözücü sprey, buz kazıyıcısı, kar fırçasının bulundurulmasının da kış şartlarında faydalı olacağını belirtti.

OLUMSUZ HAVA VE YOL KOŞULLARINDA NASIL ARAÇ KULLANILMALI

Olumsuz hava ve yol koşullarında aracın durma (fren) uzunluğunu artırdığını belirten Çevik, kazaya engel olmak için hızın azaltılarak öndeki araçla takip mesafesinin korunması gerektiğini vurguladı.
Kışın aracın normal hava şartlarındaki performansının mümkün olmadığını ifade eden Çevik, şöyle devam etti:
''Kış aylarında araçlarımız normal performansla çalışmaz. Aracımızdan aynı performansı beklememeliyiz. Aracımızın bakımını yaptırmalıyız. Kış şartlarına uygun lastikler takmalıyız. Aracın kaymasını önlemek için direksiyon, gaz, fren, debriyaj gibi aksamlara yapacağınız ani hareketleri yapmamaya özen gösterilmelidir. Özellikle kış aylarında aracınızın farlarını gündüz de açık tutulmalıdır. Aracınızla hareket etmeden önce ayakkabılarınızın ve araç pedallarının temiz olmasına dikkat edilmelidir. Önünüzde buzlanma, çukur, su birikintisi gördüğünüzde veya hissettiğinizde aracınızın hızını düşürmek için ayağınızı gazdan çekin, ani manevra ve fren yapmaktan kaçının.''

KIŞ LASTİĞİ STOKLARI TÜKENDİ

ESKİŞEHİR - Sinan Balcıkoca - Soğuk hava dalgasının etkisi altında kalan iller arasında yer alan Eskişehir'de, kış tipi lastiklere yoğun talep olduğu, stokların tükendiği bildirildi.

Eskişehir Oto Tamirciler ve Tornacılar Odası Başkanı Halil Kılıç, birkaç gündür Sanayi Çarşısı'nda lastik ve zincir satışlarında adeta patlama olduğunu kaydetti.

Otomobil sahiplerini, kış aylarında yoğun talep gören bu lastikleri temin etmekte zorluk çekmemeleri için sonbaharda satın almaları konusunda uyaran Kılıç, şöyle konuştu:
"Şu an kış tipi lastiklere yoğun talep var. Kış tipi lastiklerin satışı tavan yapmış durumda hatta sıra var. Zincir fiyatları 50 ile 80 lira arasında, kış tipi lastiklerin fiyatları da marka ve ebatlarına göre 180 ile 250 lira arasında değişiyor. Kar yağışının başladığı birkaç gündür kış tipi lastikler ile zincirler adeta yok satıyor. Sadece önceki gün Sanayi Çarşısı'nda 1000 zincir satıldı. Oda olarak, 'kış tipi lastik taktıramadım, zincir takamıyorum' diyen araç sahiplerine yardımcı oluyoruz. Zincir alırken yerli üretimden yanayız. Çin malı zincirler çabuk kopar, bu da araca çok ciddi zarar verir."

KIŞ LASTİĞİ 7 DERECENİN ALTINDA KULLANILIR

Lassa, Bridgestone ve Yokohama lastikleri yetkili bayi Sarar Otomotiv'in Satış Müdürü Murat Erdoğan da Kış tipi lastiklere zincir takılmaması gerektiğini söyleyerek, "Sürücülerin çoğu kış lastiğini kar ve buzda kullanacaklarını sanıyorlar. Bu böyle değil. Kış lastiği hava sıcaklığı 7 derecenin altına düşünce kullanılır. 7 derecenin altında normal lastiklerin kauçukları sertleşiyor. Bu da aracın yol tutuşunu olumsuz yönde etkiliyor. Bazı sürücüler 4 mevsim lastik istiyorlar. Böyle bir lastik türü yok" dedi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder